Cum s-a prezentat litoralul la Târgul de Turism al României 2018

Curioși să vedem cum a evoluat piața vacanțelor în ultimii ani dar și modul în care sunt promovate destinațiile turistice, am ales să vizităm la sfârșitul săptămânii trecute Târgul de Turism al României, ediția 2018. Dacă în urmă cu 4 ani, la sfârșitul unei vizite similare scriam un articol cu titlul “Târg pentru promovarea turismului sau piaţă de vacanţe?” am fost surprinși să observăm că lucrurile nu au evoluat foarte mult, contextul general în care se desfășoară târgul fiind axat în special pe vânzarea de vacanțe către turiști, așa numitul B2C. Chiar și afluxul mai mare de vizitatori în pavilionul B2, cel destinat în special agențiilor de turism, arăta interesul vizitatorilor spre găsirea unei oferte pentru vacanța 2018. De remarcat totuși marele salt calitativ pe care l-a adus noul pavilion B Romexpo mult mai înalt, mai aerisit și cu facilități moderne, fie că vorbim de spațiul expozițional sau de facilitățile oferite expozanților și vizitatorilor.
Am încercat pe parcursul acestei vizite să ne axăm în general pe Dobrogea (litoral și Delta Dunării), lăsând deoparte destinațiile externe, chiar dacă marile agenții au făcut eforturi deosebite pentru a atrage atenția turiștilor spre oferte din Grecia, Turcia sau Bulgaria.
Și anul acesta litoralul a fost divizat între Nord și Sud, și nu vorbim aici doar de concept, ci chiar de dispunerea fizică a standurilor celor două zone:
– Nordul – în pavilionul B2, reprezentat prin nou înființată Organizație Patronală Mamaia-Constanța
– Sudul – în pavilionul B1, reprezentată de Primăria Mangalia
Dar să vedem care au fost vectorii prin care cele două jumătăți de litoral au încercat să atragă atenția turiștilor:
Organizație Patronală Mamaia-Constanța a optat pentru o poziționare în zona mai traficată a târgului, în zona agențiilor de turism însă tocmai din cauza presiunii marilor tour operatori s-a ales cu un colț nu tocmai fericit ales. În acest context s-a optat pentru un semi open space închis pe o latură de poarta Țăranilor Dobrogeni iar pe latura opusă de niște deskuri cu monitoare care blocau spațiul vizual spre centrul standului. În partea centrală s-a optat pentru amplasarea a două baruri…. Un punct în minus a fost și amplasarea numelui standului MAMAIA CONSTANTA pe latura cea mai puțin vizibilă. Principalele argumente cu care s-a încercat atragerea turiștilor spre Mamaia și Constanța au fost:
– Țăranii Dobrogeni cu un stand la care se remarcau pâinea pe vatră și vinurile dobrogene;
– O zonă de preparare a cafelei la nisip;
– Fetele de la Skirt Bike cu câteva biciclete;
– 8 fotografii  din Mamaia/Constanța și câteva televizoare pe care rulau spoturi de promovare;
– Fotografii Neversea, poate cel mai important element care trebuia scos în față pentru promovarea orașului.
Standul Primăriei Mangalia aflat în zona zero a pavilionului B1, lângă scena principală de evenimente a târgului, capta prin imaginile spectaculoase afișate pe monitoarele de mari dimensiuni, poziționate deasupra standului. Conceptul grafic de la baza și deskurile atrăgeau atenția asupra stațiunilor din sudul litoralului însă nu ofereau detalii despre ceea ce oferă destinația și mai ales cărui segment de turist se adresează.
Și dacă tot vorbim de standuri care promovează destinații din Dobrogea, nu puteam să nu ajungem la cel al Deltei Dunării, aflat în spatele scenei principale. Cu o suprafață generoasă și câteva elemente de decor specifice deltei, era ușor de remarcat mai ales prin prezența reprezentanților ansamblurilor folclorice îmbrăcați în costume populare. Un stand cu o identitate clară, care oferea informații despre excursii, evenimente și posibilități de cazare în Delta Dunării.
Am mai remarcat și standul stațiunii Techirghiol care încerca să-și facă simțită prezența cu ajutorul materialelor informative și explicațiilor expozanților.
Revenind în zona de business pe zona litoralului am întâlnit două resorturi care le țineau piept, prin amploarea și organizarea standurilor, marilor agenții de turism.
Phoencia Resort 4* Mamaia, cu un stand generos, dinamic, cu accentul pus pe turismul de familie, reușea să atragă foarte ușor familiile cu copii datorită animatorilor care creau o atmosferă deosebită. Un concurs inedit prin care se puteau câștiga sejururi pe litoral atrăgeau vizitatorii de toate vârstele.
Mera Resort 4* Venus a ales prezența printr-un stand clasic, elegant, cu fotografii sugestive de mari dimensiuni care să ofere o idee clară asupra investițiilor într-un turism de calitate pe litoral.
Am lăsat la final sectorul dedicat agențiilor, deoarece în acestă zonă “bătălia” pentru turiști era cea mai intensă. Am căutat cu ardoare agenții care să promoveze exclusiv zona de litoral și din păcate nu am găsit decât una singură, “Paradis Vacanțe de Vis”, care reușea să se facă observată din marea de agenții care vindeau în jurul ei turism extern.
Cu un stand generos, din a cărui imagine ieșea în evidență sintagma “Litoral România”, agenția constănțeană a adus alături de ea și câteva hoteluri de pe litoral care reușeau să creeze un tot unitar. Cu un portofoliu de peste 400 de hoteluri, agenția oferea în broșura sa numeroase oferte despre care am aflat că le puteți găsi și direct pe site-ul www.paradistours.ro. Tot aici am aflat și despre PACHETELE CU AVIONUL pe litoral din Cluj, Timișoara sau Oradea cu prețuri începând de la 1049 lei/pers./pachet în care sunt incluse zborul dus/întors, bagaje de mână și cală, transfer aeroport, cazarea 7 nopți cu mic dejun în hotel de 3* cu piscină și plajă privată. Tot aici erau prezentate excursiile DAY TRIPS, pe care agenția Paradis Vacane de Vis le organizează de câțiva ani în Delta Dunării, la castelul Balcic și în centrul vechi din Constanța. Parcul de aventură Paradis Land din Neptun oferea informații despre noutățile pe care le aduce sezonul 2018, în singurul parc tematic de pe litoral. Am remarcat prezența la singurul stand dedicat exclusiv ofertelor de cazare pe litoral a unor animatori care ofereau face painting copiilor dar și a unor momente muzicale live.
Am mai observat oferte pentru zona de litoral și la standul marilor agenții românești însă ele se pierdeau sau erau aproape invizibile.
Revenind la titlul articolului din urmă cu 4 ani, putem trage concluzia că lucrurile nu s-au schimbat foarte mult, la Târgul de Turism București vin cu preponderență turiștii în căutare de oferte, iar agențiile sunt pregătite să le ofere acestora cele mai bune prețuri. Despre standurile de destinație putem să concluzionăm că nivelul a crescut în cele mai multe cazuri, materialele print de cele mai multe ori sunt de bună calitate însă putem să remarcăm o nevoie de conținut de calitate (text și foto) pentru destinațiile interne care să poată astfel să concureze vizual cu destinațiile externe.

Lasă un răspuns

Nume
Email
Site web

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.